Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Some mainontaa Facebookissa ja Instagramissa

Face ja Insta ovat suosittuja mainoskanavia sillä ne sinnittelevät vuodesta toiseen suosituimpina sosiaalisen median (Some) kanavina. Mainonta näihin kanaviin tehdään emoyhtiön Metan kautta.

Mainoskampanjoiden laatimiseen sopii parhaiten ilmaistyökalu Business Manager, johon avataan erityinen mainostili. Business Managerin avaamiseen ja mainostamiseen tarvitaan Facebook sivu. Suositukseni on, että yritys avaa itselleen Business Manager tilin ja myöntää käyttöoikeuksien hallinnasta luvat mainoksen toteuttajalle.

Facebook ja Insta tarjoavat yrityksille julkaisukanavan ja mainostamisen lisäksi mm. Facebook kaupan, jolla saat tuotteillesi lisänäkyvyyttä ja voit ohjata ostajat Facebook kaupasta omaan verkkokauppaasi.

Facebook ja Instagram mainonta

Yksinkertaisimmillaan Facebook mainoksen voi luoda omasta julkaisusta ja näin Facebook kannustaa tekemäänkin. Monipuolisemman, yksilöidymmän ja todennäköisesti tehokkaamman mainoskampanjan luonti vaatii Business Managerin käyttöä.

Liikennettä, liidejä vai kauppaa?

Mieti mitä tavoitteita mainoskampanjallasi on, ketä haluat tavoittaa ja mitä haluat ihmiset saada tekemään nähtyään mainoksesi? Kampanjasi tavoitteena voi olla tunnettuus, harkinta tai konversiot. Joista valittu tavoite optimoidaan kampanjalta haluttuun toimintoon.

Jos yrityksesi on vasta aloittanut digimarkkinoinnin, mainonnassa kannattaa lähteä liikkeelle bränditietoisuuden kasvattamisesta (tunnettuus), sen jälkeen siirtyä liikennemäärien kasvattamiseen sivustolle (harkinta) ja viimeiseksi valita ostosuppilon haastavin tavoite eli varsinainen myynti (konversiot).

Kuten Google mainonnassa, myös Facebook/Instagram mainosbudjetin päätät sinä itse. Jos kampanjabudjettisi on viisi euroa, se olkoon se, tai 50 000 euroa, se käy yhtä hyvin. Hyvänä budjetin vertailukeppinä pidän mainontabudjettia perinteisessä printissä. Mietin kuinka paljon olisin valmis sijoittamaan kyseisen kampanjan lehtimainontaan ja sijoitan saman summan digimainontaan. Digissä vastaavalla summalla on saavutettavissa laajempi ja kohdistetumpi näkyvyys kampanjalla joka näkyy pidempään.

Jos sijoitettu summa ei tuota haluttuja tuloksia, voi kampanjaa kohdentaa uudelleen, luoda uusia mainoksia, tehdä A/B testausta tai budjettia lisätä. On kuitenkin pidettävä mielessä, että lopullisen päätöksen tekee asiakas, tuotteen on siis oltava kunnossa.

Mainoksen toimivuuteen vaikuttaa budjetin ja kohderyhmän lisäksi mainosaineisto. Video ja liikkuva kuva kiinnittävät selaajien huomiota paremmin ja metsästäjän vaistomme aktivoituvat. Hyvä teksti jossa kerrotaan heti kättelyssä jutun juoni, saavat lukemaan mainoksen tarkemmin ja lopulta tekemään toivotun reaktion.

Facebook pikseli seuraamaan

Tietoa mainoksen toimivuudesta ja mainoksen kohdentumista haluttuun yleisöön voidaan seurata asentamalla sivustolle Facebook pikselin. Pikselin avulla mainoksia voidaan uudelleenkohdistaa halutuille kohderyhmille ja etsiä samankaltaisia uusia kohderyhmiä. Pikselin asentaminen on sivuston ylläpitäjän heiniä.

Facebook ja Instagram kauppa

Facebook kaupan käyttöönotolla saat lisänäkyvyyttä. Facebook kaupassa voit esitellä ja kertoa tuotteistasi sekä Facebookin että Instagramin käyttäjille, tägätä eli merkitä tuotteita julkaisuihin ja tehdä vaikka mainoksen, joka esittelee kauppasi tuotteita. Facebook kaupan käyttö ei edellytä varsinaista kaupankäyntiä Facebookissa, vaan ostot voidaan ohjata verkkokauppaasi.

Facebook kaupan etuihin kuuluu se, että kauppaa selanneille voidaan kohdentaa myös mainontaa tehokkaammin.

Facebook kaupan voi rakentaa automaattisesti päivittyväksi jolloin tarvitaan integraatio verkkokauppasi ja Facebook kaupan välille. Voit myös perustaa ja hallinnoida kauppaa manuaalisesti lisäämällä ja muokkaamalla tuotteita suoraan kaupankäynnin hallinnasta.

Pyydä Digidiggeri apuun

Jos et löydä aikaa tai innostuksesi ei riitä perehtymään Facebook ja Instagram mainontaan tai kaupan ylläpitoon, autan mielelläni.

Löydän, luon ja kohdennan.

Digidiggeri Kristiina

Jätä kommentti