Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Hakukonemainonta Googlessa

Muitakin hakukoneita on, mutta minä teen mainontaa Googleen koskapa 98 % ihmisistä käyttää Googlea etsiessään vastausta tai hakiessaan tuotetta tai palvelua itselleen.

SEMmoista mainontaa digissä että!

SEM eli Seach Engine Marketing on mainontaa, jossa sinä päätät mitä, kenelle, kuinka kauan ja millä budjetilla mainostat hakukoneessa eli käytännössä Googlessa ja sen eri julkaisualustoilla.

Kampanjan voit rakentaa eri tavoitteille kuten myynti, liidit, liikenne tai bränditietoisuus, lisäksi valitset kampanjatyypin joista suosituimpia ovat Haku ja Maksimitulokset. Edellä mainittujen perusasetusten lisäksi kampanjaan voi määritellä esimerkiksi tavoitellun ROASn tai maksimi klikkaushinnan joka mainoksesta ollaan valmiita maksamaan.

Google ja some mainonnan suurin ero on siinä, että Google on tyyppiä “pull” kun some puolestaan on “push”. Google näyttää mainoksia tehtyjen hakujen mukaan kun taas somessa mainokset putkahtelevat selaajan syötteeseen kyseisen kanavan mainoskampanjaan liitettyjen asetusten mukaan.

Google mainonta istuu hyvin pitkäaikaiseen kampanjointiin. Kampanja kypsyy eli sen optimointi vie noin kaksi viikkoa jonka jälkeen kannattaa analysoida mikä toimii ja mikä ei sekä tehdä tarvittavia muutoksia. Asetusten muutoksien optimointiin, esimerkiksi jos kampanjan konversiotavoitetta muutetaan, menee muutama viikko. Kampanjoita kannattaa käydä vilkaisemassa vähintään kerran viikossa, jotta muodostuu kuva miten kampanja toimii.

Mainontaan Google Ads ja pari muuta työkalua

Google mainontaan tarvitaan käyttöön Googlen ilmaistyökalu nimeltä Google Ads. Oma suositukseni yrityksille on avata oma mainostili, jonne jaetaan käyttöoikeus sille tai niille, jotka mainonnan toteuttavat. Näin tili historioineen jää yritykselle vaikka yhteistyökumppani vaihtuisikin. Google Ads tilin voi avata kuhan on ensin avannut Google tilin. Google tilin alta voi avata useita kymmeniä ilmaistyökaluja eri käyttötarpeisiin. Hakukoneoptimointia ja -mainontaa ajatellen suosittelen sivustoanalytiikkaan Google Analyticsia sekä Search Console työkaluja.

ROAS eli mainosijoituksen tuotto

Hakukonemainonnan laadintaan ja analysointiin tarjoaa Google ilmaiset työkalut. Google mainontaan pitää hieman harjaantua mutta investointi on useimmiten sen arvoinen. ROAS eli Return of Ad Spend tarkoittaa kuinka monta euroa yksi mainontaan sijoitettu euro tuottaa takaisin. Tavoiteltu ROAS on yli 400 % eli 4:1 eli 1 euro tuottaa 4 euroa takaisin. Ja mitä suurempi ROAS, sitä parempi tulos. Yksinkertaisinta ROASa on seurata myynnin eli ostokonversioiden kautta.

Jotta ROAS saataisiin selville, on sivustolle asennettava Googlen Tag:t eli pieni pätkä koodia jolla voidaan mainonnan tulosten lisäksi seurata esimerkiksi sivuston liikennemääriä Google Analytics:n kautta.

Hakukonemainonnalla saat lisänäkyvyyttä yrityksellesi, palvelullesi tai tuotteellesi. Mainosbudjetti on täysin päätettävissäsi ja voit sijoittaa itsellesi sopivalta tuntuvan summan. Jos aloitusbudjettia on hankala päättää, mieti paljonko olisit valmis sijoittamaan vastaavaan lehtimainontaan? Tämä summa olkoon ensimmäinen digimainonnan budjettisi.