Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

SEO on suomeksi hakukoneoptimointi

Seitsemän hyvää syytä SEOttaa.

  1. Ilman hakukoneoptimointia kotisivusi tai verkkokauppasi digitaalinen näkyvyys on heikko.
  2. Ilman hakukoneoptimointia Google ei välttämättä tiedä kotisivusi tai verkkokauppasi olemassaolosta.
  3. Ilman käyttäjäystävällisyyttä vierailijat eivät viihdy kotisivuillasi tai verkkokaupassasi ja tavoiteltu konversio ei tapahdu.
  4. Asettamiesi tavoitteiden saavuttaminen helpottuu kun kotisivusi tai verkkokauppasi ovat hakukoneoptimoituja.
  5. Hakukoneoptimoidut kotisivut ja verkkokauppa tekevät yrityksestäsi kilpailukykyisemmän.
  6. Hakukoneoptimointi parantaa sivujesi orgaanista liikennettä.
  7. Hakukoneoptimointi parantaa hakukonemainonnan tehokkuutta.

Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä mutta palkitsevaa.
Et voi korjata satoa samana päivänä kuin kylvit siemenet, kuten yllä olevassa taulussa ytimekkäästi todetaan. Pitkäjänteisesti toteutettu hakukoneoptimointi palkitsee hitaahkosti, mutta varmasti.

Miten tehdä hakukoneoptimointia?

Hakukoneen eli Googlen perimmäinen tarkoitus on palvella haun tehnyttä ja potentiaalista sivustosi vierailijaa mahdollisimman hyvin. Tapoja joilla sivuvierailijan kokemusta voidaan parantaa ja sivun arvostusta Googlen silmissä nostaa, on olemassa sekä teknisiä kuten sivuston latautumisnopeuden optimointi että sisällöllisiä eli löytääkö vierailija sivustolta hakemansa tiedon tai tuotteen?

Hakukoneoptimointia voi opiskella tekemään itse tai ostaa palveluna yhteistyökumppanilta, vähän niin kuin kirjanpidonkin. Suositeltavin tapa aloittaa hakukoneoptimoinnin parissa on hakea yhteistyökumppani joka toteuttaa hakukoneoptimoinnin, raportoi tulokset toimenpide-ehdotuksineen ja avaa hakukoneoptimoinnin perusteita niin, että voit tehdä päätöksen toteutatko hakukoneoptimoinnin jatkossa itse vai jatkatko hakukoneoptimoinnin palvelun ostamista.

Mitä hakukoneoptimointi vaatii?

Tuloksellinen hakukoneoptimointi vaatii sitoutumista ja sen tiedostamista, ettei kyseessä ole sprintti vaan maraton. Hakukoneoptimoinnin tulokset alkavat näkyä ennemmin kuukausien kuin päivien kuluttua, ensimmäiset tulokset ovat keskimäärin nähtävissä kolmen kuukauden kuluttua aloituksesta.

Mitä enemmän sitoudut ja toteutat tarvittavia toimenpiteitä, sitä selkeämmin näet ja koet tuloksia. Työnjako palveluna ostetun hakukoneoptimoinnin ja yrityksen välillä on se, että hakukoneoptimoinnin ammattilainen laatii strategian, tekee SEO analyysin toimenpide-ehdotuksineen, käy läpi tulokset ja toteuttaa säännönmukaista seurantaa, analyysejä ja toimenpide-ehdotuksia. Yrityksen vastuulla on strategian mukaisten toimenpiteiden jalkautus joka on käytännössä sisällön tuotantoa, liiketoiminnallisten tavoitteiden kommunikointia ja yhteydenpitoa tekniseen ylläpitoon.

Mitä hakukoneoptimointi palveluna tarkoittaa?

Itse olen innostunein mallista, jossa yhdessä yrityksen kanssa suunnittelen ja toteutan hakukoneoptimointia jossa tavoite on kasvattaa yrityksen kokonaisnäkyvyyttä ja brändimielikuvaa laajemmalla skaalalla. Esimerkkinä toimikoon kuvitteellinen kivijalkakauppa joka kamppailee diginäkyvyyden lisäksi yrittäjän rajallisten aikaresurssien kanssa. Aikapula tulee esiin kun tutustun yrityksen nykytilanteeseen, tavoitteisiin, haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Diginäkyvyyden kasvattamiseksi suositukseni on sivuston, joka voi olla kotisivut ja/tai verkkokauppa, lähtötilanne SEOn eli hakukoneoptimoinnin kannalta sisältäen toimenpide-ehdotukset, raportin ja läpikäynnin. Sen lisäksi teen toimenpide-ehdotuksia aikaresurssien helpottamiseksi kuten kivijalkakaupan näyteikkunan hyödyntäminen niin, että se ohjaa kiinnioloaikoina verkkokauppaan.

Miten valitset hakukoneoptimoinnin eli SEO ekspertin? Tärkeimpiä kriteereitä ammattitaidon lisäksi:

  • Kiinnostunut yrityksestäsi ja tavoitteistasi
  • Yhteistyö sujuu mukavissa merkeissä
  • Opit itsekin uutta
  • Toteuttaa toimenpiteet yrityksesi arvoja ja brändiä kunnioittaen

Tästä linkistä voit katsoa Googlen ohjevideon hakukoneoptimoinnin ekspertin valitsemiseksi.

Jokaisella yrityksellä ja yrittäjällä on oma identiteettinsä, syy olla olemassa. Ja se saa näkyä!

Mitä hakukoneoptimoinnissa tapahtuu?

Ennen hakukoneoptimointia haluan tutustua yritykseesi ja ymmärtää tavoitteesi, miksi ja kenelle yrityksesi on olemassa? Minulle on tärkeää ymmärtää millainen yrityksesi identiteetti on, millainen brändi yritykselläsi on ja kenet haluat tavoittaa, kuka on unelma-asiakkaasi. Mitä paremmin ymmärrän liiketoimintasi periaatteita ja malleja, sen paremmin voimme yhdessä rakentaa toimivan kokonaisuuden jossa hakukoneoptimointia käytetään tavoitteiden saavuttamiseen. Ensitapaamise/-issa, yleensä verkon välityksellä, käyn yritykseen perehtymisen lisäksi läpi työvaiheita ja välineitä joilla voin auttaa yritystäsi pääsemään tavoitteisiinsa. Kerron, mitä hakukoneoptimointi on käytännössä ja millaisia tuloksia voit hakukoneoptimoinnilta odottaa.

Tavallisimmin aloitan SEO auditoinnilla eli teen analyysin mikä sivustolla toimii ja missä olisi parannettavaa. Auditoinnista tuotan raportin jossa esittelen tulosten lisäksi ehdotukset toimenpiteiksi. Raportti käydään yhdessä, ajatuksen kanssa läpi ja sovitaan jatkotoimenpiteet.

Auditoinnin jälkeen kaivaudumme syvemmälle ja etsimme yrityksellesi keskeisimmät ja tärkeimmät avainsanat joilla haluat tunnistetun kohderyhmäsi yrityksesi löytävän. Avainsanat ovat perustuskiviä ja keskeisiä sivuston sisällölle.

A red miniature of vintage typewriter with wooden tag written with CONTENT.
Avainsanojen avulla sivustosi sisältö löydetään.

Toimenpiteet ja avainsanat jalkautetaan teoiksi, tässä vaiheessa tarvitaan tavallisesti myös sivuston ylläpitäjän apua.

Hakukoneoptimointi ja sen toimenpiteet tähtäävät ensisijaisesti orgaanisesti kasvavaan yleisöön ja liikenteeseen. Tavoitteita voi vauhdittaa maksetulla hakukone- ja some mainonnalla. Maksettu hakukonemainonta tehostuu hyvin tehdystä hakukoneoptimoinnista eli suosittelen molempien toimeenpanoa.